Idź do
Lista zajęć

Tatrzański Park Narodowy z powodzeniem realizuje od 2012 roku program edukacyjny pn. „Bliżej Tatr”. Przedstawiamy nową, wzbogaconą o dodatkowe tematy, ofertę edukacyjną, którą kierujemy do oddziałów przedszkolnych, szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz uczelni wyższych z terenu powiatu nowotarskiego i tatrzańskiego.

Udział w zajęciach jest bezpłatny. Prowadzi je wykwalifikowana kadra edukatorów oraz przewodników tatrzańskich. Zapewniamy bezpłatny wstęp na teren TPN oraz niezbędne materiały edukacyjne. Szkoła jest zobligowana do zapewnienia transportu dla uczniów oraz odpowiedniej ilości opiekunów (1 opiekun na 10 uczniów).

Prosimy o zapoznanie się z załączoną ofertą i zachęcamy do udziału w pasjonujących i przepełnionych tatrzańską wiedzą lekcjach!

Pobierz opis zajęć "Bliżej Tatr" lub zapoznaj się z ich opisem poniżej

Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Często mówimy, że zimą przyroda śpi. Ale czy w przypadku zwierząt też tak jest? Niektóre rzeczywiście spędzają zimę, śpiąc w swoich zimowych kryjówkach, ale nie wszystkie. Żeby przetrwać niekorzystną porę roku, każde zwierzę musi się odpowiednio przygotować. Część gatunków, które są aktywne zimową porą gromadzi zapasy na czas, kiedy trudno o pokarm. Ale są i takie, które ani nie robią zapasów, ani nie zasypiają. W czasie krótkiej lekcji porozmawiamy o różnych strategiach przetrwania zimy w świecie zwierząt.
  • warsztaty
  • CEP
  • 1 - 1,5 h
  • Przedszkole, Zerówka, Klasa I

Lawinowe ABC

Zima w Tatrach to piękny, ale bardzo niebezpieczny okres. Trudno jest wtedy wybrać odpowiedni wariant trasy w terenie. Dlatego należy przygotować odpowiedni sprzęt i dobrać cel w zależności od pogody.  Tematem zajęć jest zagrożenie lawinowe - uczniowie dowiedzą się, co to jest lawinowe ABC ( sonda, detektor, łopata) i nauczą się go używać w Lawinowym Centrum Treningowym PZU na Kalatówkach.

Zajęcia odbędą się pod warunkiem występowania odpowiedniej pokrywy śnieżnej
  • wycieczka + ćwiczenia terenowe
  • Kuźnice – Kalatówki (zajęcia terenowe) – Kuźnice
  • 4-5 h
  • Klasa VI, Klasa VII, Klasa VIII, Szkoła średnia, Studia

Owady - nasi mali pomocnicy

Kto nie lubi miodu, pysznych owoców, pięknych kwiatów na łące lub w ogrodzie? Warto wiedzieć, że natrętna osa jest pożyteczna, podobnie jak inne owady. Podczas zajęć uczniowie dowiedzą się, jak pomagać małym skrzydlatym stworzeniom, żeby one mogły pomóc nam. Uczestnicy własnoręcznie wykonają domek dla owadów i usłyszą, jakie kwiaty warto zasiać w ogrodzie, aby odwiedzały go pszczoły.
  • warsztaty
  • CEP - sala edukacyjna lub ogród
  • 2 h
  • Klasa I, Klasa II, Klasa III, Klasa IV

Park od kuchni

Teren TPN jest podzielony na 3 strefy ochrony: ścisłą - gdzie chroni się naturalne procesy minimalizując działalność człowieka, czynną - gdzie chroni się półnaturalne ekosystemy m.in. przez wypas i naprawia to co człowiek w historii popsuł, oraz strefę ochrony krajobrazowej, obejmującą własność prywatną i obszary silnie przekształcone w przeszłości (np. Kuźnice). Na obszarze Parku jest 275 km szlaków oraz inne obiekty infrastruktury turystycznej. Obowiązują też ścisłe zasady - które uczestnicy zajęć poznają w terenie.

Zajęcia będą przeprowadzone przy dobry warunkach na szlaku
  • wycieczka
  • Polana pod Krokwią - Dolina Białego - Ścieżka nad Reglami - Kalatówki - Kuźnice
  • 5 - 6 h
  • Szkoła średnia, Studia

Pasterstwo w Tatrach

Pasterstwo, jedna z najdawniejszych form działalności człowieka w Tatrach, może wywierać duży wpływ na przyrodę, obecnie ograniczone zostało do formy wypasu kulturowego. Wyprawę śladami pasterzy prowadzimy przez polany, na których wypas prowadzi Baca Andrzej Staszel Furtek Polankowy oraz dla porównania na Hali Kondratowej, gdzie wypasu już dawno zaniechano. Poznajemy historię wypasu w Tatrach oraz aktualny wypas kulturowy w relacji z przyrodą i turystyką.
  • wycieczka
  • Murowanica – Kalatówki – Hala Kondratowa - Kuźnice
  • 6 h
  • Klasa VI, Klasa VII, Klasa VIII

Piętra klimatyczno – roślinne Tatr

Zależność świata żywego od warunków klimatycznych, piętra klimatyczne i związane z nimi piętra roślinne najpełniej w Polsce są rozwinięte właśnie w Tatrach.  Wyprawa ze szczytu Kasprowego Wierchu (wjazd kolejką) do Kuźnic  to okazja do poznania zagadnień meteorologii i klimatu oraz flory i fauny związanej z różnymi piętrami klimatycznymi i różnym podłożem (granitowym, wapiennym). Uczestnicy dowiedzą się też sporo o klimatycznych uwarunkowaniach turystyki i narciarstwa.

Uwagi: Opłata za kolejkę
  • wycieczka + zajęcia terenowe
  • Kuźnice - wjazd kolejką - Kasprowy Wierch – Hala Gąsienicowa – Kuźnice
  • 6-7 h
  • Klasa VI, Klasa VII, Klasa VIII

Po co istnieje park narodowy?

Idąc do parku narodowego, człowiek często nie zdaje sobie sprawy,  po co on istnieje. Nie do końca jasne są też zasady tam obowiązujące. Dlatego podczas zajęć dzieci dowiedzą się, dlaczego w parku narodowym nie ma koszy na śmieci, czy biwak na terenie chronionym to dobry pomysł i jaki wpływ na życie zwierząt w Tatrach ma obecność psa na szlaku turystycznym.  Na przykładzie Doliny Białego uczestnicy wraz z prowadzącym postarają się odpowiedzieć na pytanie, jakimi prawami rządzi się przyroda w miejscach pozostawionych bez ingerencji człowieka.
  • wycieczka + ćwiczenia terenowe
  • Trasa Rejon skoczni – Dolina Białego – Wodospady Białego– Rejon skoczni
  • 3 - 4 h
  • Klasa IV, Klasa V

Ślady lodowców

Współczesny wygląd Tatr w dużej mierze zawdzięczamy lodowcom. Epoka lodowcowa skończyła się około 10 tysięcy lat temu, a w sensie geologicznym to bardzo niedawno. W górach wciąż jest wiele śladów lodowców. Podczas wędrówki prowadzący przybliży uczniom elementy ukształtowania terenu, które są efektem pracy lodowca. Dziedzictwem epoki lodowcowej jest nie tylko krajobraz, ale także świat zwierząt. Schodząc z przełęczy Liliowe, uczestnicy będą wypatrywać kozic i świstaków. Te zimnolubne zwierzęta najchętniej przebywają na wysokogórskich halach i wśród turni. Reliktami, czyli pozostałościami po epoce lodowcowej, są również rośliny - zajęcia pozwolą poznać zarówno ich gatunki, jak i specyficzne przystosowania do trudnego klimatu.

Uwagi: Opłata za kolejkę
  • Wycieczka
  • Kasprowy Wierch – Przełęcz Liliowe – Hala Gąsienicowa – Boczań – Kuźnice
  • 6-7 h
  • Klasa VI, Klasa VII, Klasa VIII

W tatrzańskim lesie

Czym się różni jodła od świerka? I jak wygląda liść jesionu? Po tych zajęciach uczniowie będą znali odpowiedź. Nauczą się rozpoznawać również inne drzewa rosnące w tatrzańskim lesie. Dowiedzą się, co nam daje las i jak rozsądnie korzystać z jego bogactwa. A podsumowaniem zajęć będzie drużynowy konkurs z naklejkami, który pomoże w utrwaleniu zdobytych wiadomości.
  • Warsztaty
  • CEP - sala edukacyjna + ogród
  • 3h
  • Klasa II, Klasa III, Klasa IV

Woda z Tatr

Ekosystemy wodne Tatr łączą się z ekosystemami wodnymi Podhala, a za sprawą migracji wielu gatunków jakość środowiska wodnego na Podhalu wywiera wpływ na stan przyrody w Tatrach.  Przejście wzdłuż potoku znanego im z Podhala w głąb Tatr uzmysławia uczniom łączność przyrody obu obszarów. Badając właściwości fizyczne i chemiczne wody z Tatr i z cieków przepływających w pobliżu swoich miejsc zamieszkania, uczestnicy lepiej rozumieją  potrzebę ochrony przyrody TPN.
  • Wycieczka
  • CEP – Dolina Bystrej – CEP
  • 4-5 h
  • Szkoła średnia

Wycieczka geologiczna

Góry to skały - niby to oczywiste, ale mało kto zastanawia się co w tym skałach można odnaleźć i jakie tajemnice one skrywają. Zajęcia są okazją do zajrzenia w głąb skał, odkrycia minerałów i skamieniałości. Uczniowie poznają ich genezę i nauczą się je rozróżniać. W drugiej części zajęć będą szukać i rozpoznawać skały w terenie, w drodze na Nosal. Podziwiając piękną panoramę dowiedzą się jak budowa geologiczna wpływa na rzeźbę terenu.
  • Ćwiczenia terenowe + wycieczka
  • Lapidarium ( zajęcia praktyczne) – Nosal – Nosalowa Przełęcz – Kuźnice
  • 4-5 h
  • Klasa VI, Klasa VII, Klasa VIII

Zagospodarowanie turystyczne Tatr

Uczestnicy zajęć odwiedzą najbardziej zagospodarowaną pod względem turystycznym tatrzańską dolinę. Schroniska, dwie koleje linowe, liczne szlaki i tereny dla narciarzy, a dodatkowo zatłoczone Kuźnice - czy obiekty służące turystom zawsze są bezpieczne dla przyrody? A może gdyby nie one, przyroda byłaby bardziej zagrożona? Zajęcia pozwolą rozwiać te i inne wątpliwości.
  • Wycieczka
  • Kuźnice – Kalatówki – Kuźnice
  • 3 h
  • Klasa V, Klasa VI

Zasady w Parku

W parkach narodowych realizowane są przede wszystkim cele ochrony przyrody. Są to m.in. ochrona bioróżnorodności i procesów przyrodniczych. Tereny parków mogą być udostępnione dla rekreacji i sportu, ale w stopniu niewpływającym negatywnie na przyrodę. Jakkolwiek chcąc skutecznie ją chronić w całej swojej złożoności należy ograniczyć działania gospodarcze człowieka.

Podczas 3 spotkań omówione zostaną następujące tematy:
  1. rola kornika drukarza w ekosystemie leśnym,
  2. zasady gospodarowania lasami w parku narodowym, w tym rola martwego drewna,  
oraz ograniczenia obowiązujące w Parku takie jak:
  1. zakaz wprowadzania psów,
  2. poruszania się nocą po szlakach,
  3. schodzenia ze szlaków.
Wyjaśnimy również dlaczego na terenie TPN nie ma koszy na śmieci.

Z uwagi na konieczność dojazdu zajęcia będą realizowane w szkołach powiatu tatrzańskiego i w mieście Nowy Targ.
  • Prezentacja multimedialna
  • szkoła
  • 3 x 45 min
  • Szkoła średnia

Zima w życiu roślin i zwierząt

Zima to pozornie niekorzystny okres w życiu różnych organizmów. W rzeczywistości wiele z nich jest do niej doskonale przystosowanych na poziomie fizjologicznym oraz zmiany swoich zachowań. Dzięki temu mrozy nie są im straszne. Na zajęciach zastanowimy się dlaczego drzewa zrzucają liście, które zwierzęta zapadają w sen zimowy, a które ucinają sobie jedynie dłuższą drzemkę. Warto też zdawać sobie sprawę, że niektóre gatunki w czasie śnieżnych zim, zasadniczo zmieniają pory aktywności, miejsca żerowania lub inne formy zachowania.
  • Zajęcia terenowe
  • Dolina Strążyska
  • 3 h

Zwierzęta i rośliny Tatr

Tatrzański Park Narodowy jest miejscem największej w Polsce, a także w całej Europie Środkowej - różnorodności biologicznej. Spotkać tu można liczne gatunki roślin i zwierząt, które nie występują w innych rejonach kraju albo nawet w żadnym innym miejscu na świecie (endemity). Gatunki te, zarówno rośliny,jak i zwierzęta, powiązane są siecią wzajemnych zależności (ekologia), często niezwykle interesujących. Tematem prezentacji są walory przyrodnicze TPN, w szczególności wybrane gatunki roślin i zwierząt oraz ich zwyczaje. Temat jest realizowany podczas 2 spotkań.
prezentacja multimedialna
  • Zajęcia w szkole
  • 2 x 45 min
  • Klasa VI, Klasa VII, Klasa VIII

Zwierzęta Tatr

W trakcie zwiedzania ekspozycji i ogrodu w Centrum Edukacji Przyrodniczej TPN dzieci dowiedzą się jakie zwierzęta żyją w lesie i na łące, a jakie - wysoko w górach. Poznają odpowiedzi na pytania, czym zwierzęta się żywią, jak spędzają zimę i czy zimowy sen niedźwiedzia jest rzeczywiście bardzo głęboki. A może jednak świstaki są większymi śpiochami? Podczas zajęć podejrzymy na filmach tatrzańskie zwierzęta i spróbujemy odgadnąć, kto porozrzucał łuski z szyszek lub pozostawił tropy układające się w sznureczek. Te i inne tajemnice lasu uczestnicy rozwikłają wspólnie z prowadzącym.
  • Zwiedzanie ekspozycji, zajęcia w sali i ogrodzie
  • CEP - ekspozycja i ogród
  • 2,5 h
  • Klasa I, Klasa II, Klasa III
Regulamin zajęć edukacyjnych „Bliżej Tatr”
Organizatorem zajęć Bliżej Tatr jest Tatrzański Park Narodowy.
Zajęcia skierowane są do oddziałów przedszkolnych, szkół podstawowych, ponadpodstawowych oraz uczelni wyższych z terenów powiatu nowotarskiego i tatrzańskiego.
Udział w zajęciach jest bezpłatny. Organizator zapewnia bezpłatny wstęp na teren TPN oraz niezbędne materiały edukacyjne.
Szkoła jest zobligowana do zapewnienia transportu dla uczniów oraz odpowiedniej ilości opiekunów (1 opiekun na 10 uczniów).
W zajęciach mogą brać udział tylko dzieci bez objawów chorobowych (np. podwyższona temperatura, duszności, ból gardła, ból głowy). Wychowawca/opiekun jest zobowiązany upewnić się o stanie zdrowia uczestników przed rozpoczęciem zajęć.
Uczestnicy zajęć stacjonarnych są zobowiązani do prawidłowego zakrywania ust i nosa podczas przebywania w pomieszczeniach zamkniętych.
Zajęcia odbywają się w Centrum Edukacji Przyrodniczej TPN, w szkołach oraz na szlakach turystycznych TPN.
W przypadku zajęć wymagających wjazdu koleją linową na Kasprowy Wierch, koszt biletów oraz wcześniejsza rezerwacja są po stronie Szkoły.
Organizator nie zapewnia miejsca postojowego dla autokarów/busów.
Zajęcia prowadzone są przez pracowników Działu Edukacji TPN, posiadających uprawnienia przewodnika tatrzańskiego.
W przypadku zajęć prowadzonych w Centrum Edukacji Przyrodniczej i na szlakach turystycznych TPN maksymalna ilość uczestników wynosi 26 osób.
Zajęcia odbywają się w godzinach 8:00 – 15:00, czas trwania w zależności od tematu zajęć.
Rezerwacji należy dokonać przez system rezerwacyjny https://tpn.pl/poznaj/blizej-tatr
Organizator zastrzega sobie możliwość odwołania lub zmiany terminu zajęć, po wcześniejszym kontakcie z osobą rezerwującą.
W przypadku rezygnacji z zajęć Szkoła zobowiązana jest niezwłocznie o tym poinformować (link anulacyjny załączony do potwierdzenia rezerwacji zajęć).
Uczestnicy zajęć muszą być odpowiednio do warunków ubrani i wyposażeni (odzież przeciwdeszczowa, plecak, odpowiednie obuwie, suchy prowiant; w warunkach jesiennych i zimowych czapki i rękawiczki).
Wychowawca/opiekun nie może pozostawić grupy bez opieki (w trakcie zajęć stacjonarnych zobowiązany jest pozostać w Sali). Wychowawca/opiekun jest odpowiedzialny za dyscyplinę, Edukator nie sprawuje w czasie zajęć funkcji wychowawczych. Uczestnicy zajęć muszą stosować się do poleceń Edukatora w zakresie reguł przebywania na terenie parku narodowego oraz bezpieczeństwa w górach. Edukator może odmówić przeprowadzenia zajęć, jeśli uczestnicy będą nieodpowiednio do warunków wyposażeni, bądź będą się nieodpowiednio zachowywać.